Akihabara

Nu är vi framme i Tokyo! Vi kom hit vid 9 på morgonen igår japansk tid vilket är runt 2 på natten i Sverige. Sov högst en halvtimme på flyget så var helt slut när vi var framme med sminket utkletat i ansiktet. Efter att vi hämtat våra väskor och gått igenom passkontrollen väntade jag med våra väskor medan Alexander var på toa. Kommer då fram ett filmteam på tre personer som frågar om de får göra en kort intervju. Var så trött att jag knappt visste vad jag sa men försökte förklara att jag inte ville vara med samtidigt som de frågade vad jag gör i Japan medan kameramannen filmar. Ser framför mig hur det visas på japansk TV med dubbning. Lyckades i alla fall sedan ta tåget in mot centrum och hittade efter en promenad vårt hotell ungefär 3 timmar innan incheckning. Gick och köpte dricka som vi satt och drack i en liten minipark tillsammans med alla män i vit skjorta och svarta byxor. Både jag och Alexander var så himla trötta så gick sedan tillbaka till hotellets lobby där vi satt och försökte hålla oss vakna med gratis wifi. När vi äntligen fått vårat hotellrum så duschade vi och sov sedan i 2 timmar. Gick sedan ut mot Akihabara som ligger rätt nära där vi bor. Försökte hitta något att äta men var så himla svårt att veta vart det fanns något vegetariskt så gick runt hur länge som helst innan vi bestämde oss för att bara ta något på väg tillbaka till hotellet. Gick in på något nudel-ställe där man skulle beställa via en automat och försökte förklara för servitrisen att jag är vegetarian. Gick sådär men lyckades tillslut beställa någon nudelsoppa som tyvärr endast smakade fisk. Skämdes när jag lämnade soppan orörd och gick därifrån. Tillslut gick vi till McDonalds för att jag var så hungrig och inte orkade leta något mer. Beställde någon grönsaksburgare och pommes men visade sig när jag fick den att det var en grönsaksburgare med kyckling, haha. Var så trött att jag inte orkade leta vidare så gick istället tillbaka till hotellet där vi somnade nästan direkt.

Är så svårt att vänja sig vid tidsskillnaden så vaknade typ vid 6 på morgonen idag. Blev i alla fall glad av frukosten som erbjöd bland annat toast och juice, wiho! Efter frukosten gick vi till Akihabara igen där vi gått runt i flera timmar idag i olika butiker med anime-grejer. Blev så glad när jag såg något med Sailor Moon och köpte på mig ett iPhone-skal, liten figur och en penna. Försökte sedan hitta en vegansk restaurang som vi kollat upp innan men hittade den inte 🙁 eller så var det stängt. Hittade istället ett pastaställe där jag äntligen fick en riktig måltid som jag inte fått sedan vi åkte ungefär. Tog sedan tunnelbanan till Ginza där det mest var massa höga byggnaden mer olika stora märken. Skulle till Apple store för att köpa en adapter till min dator. Var typ 100 människor som jobbade där som hjälpte alla i butiken. Skulle försöka åka hiss upp till andra våningen men vet inte hur den hissen var konstruerad så hamnade istället på fjärde och sedan på tredje våningen där det typ hölls någon föreläsning innan vi äntligen kom ner till andra våningen. Åkte sedan hem för att vila fötter och ben och somnade och sov fram till halv 8. Nu är klockan 9 och vi är båda så himla trötta att vi knappt orkar röra oss från sängen. Tänkte vila upp oss inför imorgon då vi ska åka till Ghibli museet. Blir så stressad för är så mycket jag vill hinna se när vi är här. Har inte ens varit i Shibuya än! Har i alla fall fem hela dagar kvar här i Tokyo så ska väl ändå hinna med det mest. Blev himla långt det här inlägget, hoppas ni orkar läsa. Ha det fint så länge!