Japan 12 juni

Den 12 juni var nog den dagen som vi gjorde mest på i Japan så här kommer massa massa bilder.
Vi började dagen med att åka till ett av Mumincaféerna som finns i Tokyo.
På caféet får man sitta bredvid de olika muminfigurerna och vi fick äran att sitta bredvid Lilla My <3

Vi beställde in pannkakor som lunch.

Sedan flyttades figurerna runt och vi hamnade istället bredvid Stinky. Shoppade sedan lite småsaker i tillhörande shop. Så himla fint ställe!
Sedan tog vi tunnelbanan till ett område som heter Yanaka eller “Kattstaden” som den också kallas.
Hittade ett café som hette Skåne.
Och fina träd. Finns så många sånna här träd i trädgårdarna i Japan. Vill ha!

Yanaka är ett område som mest består av äldre hus och är väldigt lugnt vilket känns som en kontrast mot de andra ställena i Tokyo.

*läser på om området*
Efter att vi promenerat runt en stund hamnade vi på “huvudgatan” som är en liten gågata med små butiker där det säljs porslinskatter, olika sorters te, mat och porslin.

Vi gick längst hela gatan som inte är så jättelång och försökte leta efter ett ställe att äta på. Gick in på en liten turistbyrå och frågade efter någon restaurang med vegetarisk mat och fick en vägbeskrivning av någon brittisk man till ett vegetariskt ställe. Gick kanske i 10 minuter innan vi hittade dit men eftersom vi under resan hade så tur med matställen så var stället uthyrt just den dagen :))
Bestämde oss för att gå tillbaka till samma område som vi kom ifrån och leta igen men tog en annan väg mellan massa små fina hus och katter.

Var sedan tillbaka vid huvudområdet och kikade runt efter något vegetariskt. Nappade på denna skylt där det står att de har engelsk meny. Tyvärr hade de inget vegetariskt så vi gick vidare en stund till andra ställen men efter ett tag kommer ägaren från det andra stället springandes!!!! efter oss och försöker förklarar att han kan fixa en vegetarisk baguette och chips till mig. Så vi hänger med honom och går tillbaka in.

Fick en baguette med grillade grönsaker som var riktigt god och Alexander beställde in en ris och curry så vi var mycket nöjda.
Gick sedan in i de affärer som fortfarande hade öppet och gick sedan vidare till tunnelbanan igen. Älskade verkligen detta stället. Så lugnt och mysigt.
Vi tog tunnelbanan en bit för att besöka Sensoji Temple. Det blir mörkt så himla tidigt i Japan så redan nu när klockan var runt 18 om jag minns rätt hade solen redan gått ner.Tyvärr hade nästan alla små affärer precis stängt på vägen till templet men tyckte ändå det var fint att se området helt upplyst som det är på kvällen så var nog en bra tid att åka dit på ändå.Detta liksom!

Sedan kastade vi i våra mynt under den här och begav oss sedan till tunnelbanan igen för att åka till nästa destination.
Vi skulle nämligen åka upp i Tokyo Tower! Våra ben darrade lite på vägen när tornet bara blev större och större.Efter en stund var vi ändå framme och hade köpt biljett så då fanns det ingen återvändo.
Kändes som att hissen aldrig skulle stanna även om den gick rätt fort men tillslut var vi uppe och kunde andas lite. Denna utsikt <3

Tog en öl för att lugna oss lite :))

Och tog lite fler bilder vid det fina upplysta taket.

Sedan åkte vi ner igen och gick till tunnelbanan ännu en gång för vi var fortfarande inte klara för dagen.

Åkte till Mori art museum för att se Louise Bourgeois “Maman”. Men eftersom det var så sent så besökte vi aldrig själva museet. Önskade att vi kunde stannat i Tokyo lite längre än en vecka för fanns så mycket man ville hinna med.

Sedan tog vi tunnelbanan som denna gången äntligen tog oss tillbaka till hotellet. Var ännu en gång helt slut i kroppen och fötterna värkte men himla fin dag!