Resorna 2016

12:e januari 2017?! Hur hände det? Är väl sedan gammalt att januari bara flyger iväg men blir ännu mer påtagligt nu när jag varit bortrest de två första veckorna på året och liksom inte riktigt hunnit reflektera över att det är nytt år. Jag och Alexander landade på Landvetter igen vid 21:40 i tisdags kväll och då var klockan 04:40 i Shanghai. Som tur var är jetlagen inte lika påtaglig som när vi flög dit. Har varit en fin men händelserik resa och har varit fint att hänga med vänner i två veckor och fira in det nya året. Avslutade dock resan med att bli matförgiftad eller något liknande i lördags natt vilket var dagen innan vi skulle flyga tillbaka till Shanghai efter några dagar i Hong Kong. Lyckades dock åka taxi till flygplatsen (tänkandes på hav och vatten som av någon anledning fick mig att bli lugn lol), flyga till Shanghai och sedan ta ytterligare en taxi till vårat nya hotell där jag däckade i sängen. Min kropp är ännu inte helt återställd så ligger nu mest med magont i sängen och försöker äta ibland. Dock så mycket skönare att vara sjuk i sin egen säng än i en hotellsäng i ett land långt hemifrån.

Har så mycket bilder att visa från hela resan men har inte så mycket ork till att redigera dem nu och har även en del analoga bilder som ska framkallas först. Därför tänkte jag att vi ska ta en tillbakablick på alla de andra resorna jag gjorde förra året. Blev ju några stycken ändå.<

KÖPENHAMN
I slutet av januari tog jag och Alexander bilen ner till Köpenhamn där vi spenderade en helg.

Framför allt för att gå på Yayoi Kusamas utställning på Luisiana som det var sista helgen för.

På kvällen gick vi till Mother för att äta pizza men innan vi fick vårat bord tog vi en öl på Jolene som vi dansat fuldans på 2014 under en annan resa vi gjorde med vänner i Köpenhamn. Resten av kvällen satt vi och snackade skit och åt goda pizzor.

Dagen därpå kom det ännu mer snö och vi gick en promenad till Palmhuset i Köpenhamns botaniska trädgård.

När vi svettats lite i våra tjocka jackor gick vi vidare och åt varma soppor vid Nyhavn och kollade runt i affärer.

På kvällen gick vi runt och letade restaurang och hamnade tillslut på en italiensk restaurang där vi åt pasta och drack öl. Dagen efter tog vi bilen tillbaka hem igen och denna lilla Köpenhamnstur var slut.

BERLIN
Under påsken i slutet av mars åkte jag, Alexander, Astrid och Johan till Berlin. Hade aldrig varit där innan men efter resan vill jag bara dit igen.

Jag och Alexander åkte dit en dag efter de andra så när vi lämnat våra väskor på hotellet och ätit frukost åkte vi och mötte upp dom vid Alexanderplatz för att kolla in Primark och dricka en öl i ett öltält utanför. Därefter var vi så trötta att vi fick åka och ta en sovstund på hotellet eftersom vi gått upp halv fyra den morgonen. När vi vaknade igen gjorde vi oss redo för kvällen och åt indisk mat med de andra.

Gick sedan till Que Pasa och drack billiga drinkar.

Sedan dansade vi till schlager och Spice Girls på en klubb i några timmar innan vi tog tunnelbanan hem igen.

Dagen efter gick vi till ett DDR-museum och gick runt och kollade på olika byggnader i staden. På kvällen åkte vi upp till en Skybar, drack åter igen drinkar på Que Pasa och dansade till Tecnho på Renate till 5 på morgonen.

Dagen efter gick jag och Alexander på Naturhistoriska museet där vi kollade på dinosaurieskelett och mineraler.

Gjorde även andra turistiga saker som att gå till Brandenburger Tor och Förintelsemonumenten.

Sedan mötte vi upp Astrid och Johan igen för att dricka Moscow Mule på Lass uns Freunde bleiben.

Därefter gick vi till Hashi Izakaya där jag åt denna goda Yaki Udon <3.
Dagen efter gick vi till Second Hand-butiken Colours och åt grekisk snabbmat innan vi flög hem igen. Verkligen en så himla bra resa.

KÖPENHAMN
Den 24:e juli tog jag och Astrid tåget till Köpenhamn för att se Beyoncé! Vi började dagen med att gå runt i lite olika affärer.

Sedan åt vi goda hamburgare på The Laundromat Café.

Sedan var det dags för konserten! Hade sittplatser tillsammans med Alexanders syster och mamma. Eftersom konserten var mina föräldrar snälla att köra hem oss från Köpenhamn likt alla de gånger man var på konsert i andra städer när man var typ 14 :))

STOCKHOLM
I juli tog jag, Astrid och Johanna tåget upp till Stockholm över en helg.

Där åt vi och drack drinkar på Nytorget 6 och kollade sedan på denna utsikt.

Gick även på Yayoi Kusamas utställning på Moderna, kollade runt i affärer, åt lucnh på K25 och drack vin på Södra Teaterns terrass.

Sedan dansade vi på Trädgården till stängning.

Dagen efter gick vi på Naturhistoriska museet innan vi tog tåget hem till Göteborg igen där sommarjobbet åter igen väntade.

LONDON
Sista resan 2016 (förutom Kina då) blev London i slutet av augusti. Jag, Alexander, Astrid, Johan, Linnea och Clara skulle se Harry Potter and the Cursed Child.

Första dagen gick vi runt och kollade i affärer vid Oxford Street och Carnaby Street. På kvällen åt vi mat i The Gallery på Sketch som nog har den finaste inredningen jag sett.

Dagen efter kollade vi ännu mer affärer, så som man gör i London. Åt även lunch i Hyde Park och åt senare indisk mat på Dishoom i Shoreditch. Avslutade kvällen med Karaoke på karaoke Box.

Dagen efter gick vi runt i ett stekande London och besökte Harry Potter Studios och avslutade kvällen med fryspizza i våran airbnb-lägenhet.

Dagen efter gick jag och Alexander och kollade på allt turistigt som finns i London eftersom det var Alexanders första gång där. Gick även till Tate Modern och åt sedan japansk mat med alla de andra.

På eftermiddagen var det dags för första delen av teatern! Så pepp!

Dagen efter gick vi på Science Museum, åt libanesisk mat, kollade i affärer vid Carnaby Street och såg andra och sistra delen av teatern. Åkte sedan och åt nachos och drack öl i Shoreditch för att sedan sjunga karaoke på Karaoke Box igen. Går ju inte att få för mycket av karaoke.

Dagen efter det gick vi runt i Brick Lane och kollade second hand-butiker, åt japansk mat och tog en sista öl på Franks café.

Sista dagen spenderades på Notting Hill Carnival innan vi flög tillbaka hem igen.

Puuh, detta blev långt. Men kul att drömma sig tillbaka lite då 2017 antagligen inte kommer bjuda på lika många resor. Borde i alla fall spara både pengar och flygutsläpp. Kanske blir det någon mindre resa eller kanske ingen alls, det återstår att se. Nu ska jag försöka ta och bli helt frisk och försöka komma in i pluggtänket igen som jag kopplat bort de senaste veckorna. För på måndag börjar jag med min masteruppsats.